Melnas, krunkainas un garšīgas
Melnas, krunkainas un garšīgas
Dienas Deva
29/03/2012 12:59

Ilze Zonne, Foto: nra.lv

Melnās plūmes īpaši izceļas žāvēto augļu daudzveidībā, un ne jau tikai tāpēc, ka palīdz cilvēkiem risināt dažādas vēdera problēmas. Žāvētas plūmes garšo tiem, kuriem par saldu šķiet rozīnes, dateles, papaijas un citi augļi, jo labas kvalitātes plūmei piemīt arī neliels patīkams skābumiņš.

Klasiski latviskā skatījumā žāvēto plūmju vieta ir maizes zupā, biezajā ķīselī, rupjmaizes kārtojumā vai kādā citā saldā ēdienā. Bet tām nav nekādas vainas arī zupās, salātos, sāļajās uzkodās un gaļas ēdienos, tikai jāatrod īstās proporcijas – tādas, kas garšo. Cita starpā tiek apgalvots, ka žāvētās plūmes palīdz gaļai ilgāk saglabāties svaigai.

Parasti žāvēšanai izvēlas tos augļus, kuri, zaudējot ūdeni, saglabā savas vērtīgās īpašības, tikai daudz koncentrētākā veidā. No aptuveni pieciem kilogramiem svaigu plūmju var iegūt vienu kilogramu žāvētu plūmju. Tajās ir augsts ogļhidrātu saturs, organiskās skābes, pektīnvielas, balastvielas un daudz kālija – vairāk nekā 700 mg 100 gramos, tāpēc žāvētas plūmes jau izsenis atzītas par produktu, kas labvēlīgi ietekmē sirds veselību, palīdz regulēt ūdens un sāļu vielmaiņu un kam piemīt arī viegla urīndzenoša iedarbība.

Vislabāk pazīstama, protams, ir žāvēto plūmju ietekme uz gremošanas trakta darbību. Ja mazkustīga dzīvesveida vai nepareiza uztura ietekmē vēders kļuvis kūtrs, bet negribas lietot medikamentus, vakarā jāaplej dažas žāvētās plūmes ar karstu ūdeni, bet no rīta ūdens jāizdzer un plūmes jāapēd. Protams, jādomā arī par to, kā laboties – racionālāk ēst un vairāk kustēties. Lai gan žāvēto plūmju enerģētiskā vērtība nav ļoti zema (ap 250 kCal 100 gramos), tievētāji ir atklājuši, ka plūmes palīdz samazināt svaru. Tajās ir arī antioksidanti fenoli, kas palīdz neitralizēt brīvos radikāļus – superoksīda anjonus; betakarotīns – A vitamīna avots, kas cita starpā noderīgs aterosklerozes, diabēta un dažādu iekaisīgu slimību profilaksei.

Ja gribas pagatavot no žāvētām plūmēm kādu ēdienu, variantu netrūkst, bet tie, kuri nespēj atrast recepti sev pa prātam, var izdomāt kādu jaunu versiju. Plūmēm ir vieta ne tikai pildītajā Ziemassvētku zosī un Lieldienu pashā, bet arī dienišķajā putrā un kompotā, dažā labā zupā, pie sautētiem vistu šķiņķīšiem, gaļas veltnīšos, kopā ar aitu vai liellopu gaļas ēdieniem un daudz kur citur. Ja negribas nopūlēties ar gatavošanu, var tāpat vien apēst dažas žāvētas plūmes dienā.

Pīrāgs ar kazu sieru, gaļu un žāvētām plūmēm

Sastāvdaļas. 1,5 glāzes miltu, pusglāze ūdens, viena ēdamkarote augu eļļas, viena ēdamkarote sausā garšaugu maisījuma pēc izvēles, 10 plānas kūpinātas cauraugušas cūkgaļas šķēlītes, 250 g žāvētu plūmju bez kauliņiem, 100 g kazu siera.

Pagatavošana. Glāzi miltu ber kaudzītē uz mīklas dēļa, vidū izveido bedrīti, tajā ielej ūdeni, eļļu un ieber garšaugu maisījumu, samīca viendabīgā masā un piemīca atlikušos miltus. Mīklu saveļ bumbā, ieliek plastmasas maisiņā un vienu stundu atstāj ledusskapī. Cepeškrāsni iesilda vidējā karstumā. Ietaukotu veidni izklāj ar mīklu, pārliek ar piecām kūpinātās gaļas šķēlītēm, plūmēm un šķēlītēs sagrieztu sieru, virsū liek atlikušo gaļu. Cep aptuveni 45 minūtes.

Pievienot komentāru
Komentāri
Pagaidām komentāru nav. Esi pirmais!
Iesakām izlasīt
Aptauja
Vairāk uzturā lietoju:
Riekstus
Žāvētu augļus
Sēklas
Nedaudz no katra
Jaunākās galerijas
Jaunumi tavā e-pastā

Dienas Deva ražotājs- kompānija “Gemoss”, Mūkusalas iela 73, Rīga. Tālr.:67702777

Dienasdeva.lv kontakti: e-pasts: inguss@gemoss.lv Izstrāde:mediacloud.lv

facebook twitter